onsdag 2 februari 2011

Skriva om Näcken!

Nu är vi inne på mytologi och sagor och sägnen.
Hur många av er har hört myten om näcken?
Eller om bäckahästen?
Jag har hört om båda men mest om näcken och jag ska skriva om näcken nu. Att en spelman från Orsa (fråga mig inte varför jag valde orsa) han vill lära sig att spela fiol och då går han till näcken för att lära sig spela för det sägs att Näcken är den bästa spelmannen. Om man går och lyssnar på bäckens brus i tre dagar så kommer näcken vara där på den tredje dagen. Och man ge näcken tre blod droppar får man lära sig att spela som honom. Och om en mö säger ja till ett frieri från näcken så tar han henne längst ner i botten och man ser henne aldrig mer!

Så jag ska skriva om näcken en saga om näcken har en ide tror den kan bli bra så ja vi får se hur denna slutar! Ska också skriva på min novell i dag och gå igoom lite texter

2 kommentarer:

Becca sa...

SV; Taack så mycket sara! :D

Emelie sa...

sv: Ja min ena gick också med grimma på sig för att hon inte gick att hämta i hagen. Nu fungerar det super utan =)
Åh vad jobbigt med vandaliserande täcken :/ Det kostar ju lite att köpa nytt hela tiden..