onsdag 9 februari 2011

En häst ras jag aldrig skaffar igen!

Det är faktiskt Varmblodstravare! Inte för att jag har något i mot dem som har den nej jag tycker ni som verkligen har lagt ner jobb och tid på att travaren ska bli fin jag beundrar er. Men jag säger så här jag kommer ALDRIG mer skaffa mig en varmblodstravare som ridhäst!

Varför? Ja för det första så får man oftast nu säger jag inte alltid hem en stessad krake och en sliten krake. Varmbloden blir tagna så mycket tidigare än kallbloden till travet och dom är oftast sönder stressade när man får hem dom.
Jag talar av egna erfarenheter nu. När jag fick hem Häxan så var hon sönder stessad och skadad dessutom hon hade en partella upphacknig och hon slutade aldrig stressa heller. Och ja det kanske var mitt fel att hon aldrig slutade stressa eller så var hon helt enkelt sönder stressad för hon stressade verkligen lätt upp sig vill jag lova.
Och sen hade hon ett dolt fel hon hade patella upphackling som gjorde att det blev en ond cirkel efter att hon fick ont i ryggen.

Sen om man bara vill ha en häst och tävla låga klasser med eller bara ha en skogsmulle häst så tycker jag att travare är perfekt. Men inse fakta en varmblodstravare kommer aldrig och bli lika bra som ett halvblod tx säg vad fan ni vill om det men det är bara att inse att en varmblodstravare kommer inte kunna mäta sig med ett halvblod om man TX ska ligga på hög nivå i dressyr eller hoppning.

Jag beudrar verkligen er som har orken och lusten att lägga ner på en travare. Men en sak jag inte förstår med er ridtravar människor, ni säger att ni har varmblod men nej ett svenskt varmblod = svenskt halvblod så nej ni har inget svenskt vamblod ni har en svenskt varmblodstravare. Eller ja egentligen så är det en blandnig mellan Amriksansk travare och Fransk travare. Men ni har en varmblods travare ingen svenskt varmblod!
Nu är det ju inte alla som skämms över att säga att dom har en travare men det är många som gör det.

Och en sak till nästan nu säger jag nästan alla som har ägt eller äger en varmblodstravare eller ridit en varmblodstravare hatar trav. Och dessutom kritiserar alla som gillar trav och tycker man är dum i hela skallen för att man håller på med trav.
Jag har fått höra mycket skit för att jag älskar trav, och många av dem som säger att jag är dum i skallen är dom som äger eller har ägt ridtravare.
Jag kan inte förstå varför. Eller delvis så förstår jag varför men ja det är erat val att ni skaffade en travare! Ni skulle kunna skaffa en annan hästras så ge inte skiten till oss som gillar trav för att ni fick hem en sönder stressad häst!

Men jag skulle utan problem skaffa mig en kallblodstravare! Dom är oftast inte sönder stressade.


Oavsätt att jag älskade Häxan så säger jag ALDRIG mer en varmblodstravare! Jag tackade nej till ett flertal varmblodstravare innan jag provred Ubbe! Jag provred i och för sig en och ville ha henne men hon var halt på tre ben så henne ville jag inte ha! Men efter det så sa jag nej till alla som ringde och talade om att de hade varmblods travare!

Men det finns många fina varmblodstravare! men nej tack till en till!

7 kommentarer:

Erika sa...

sv: Han hälsar tack :D

becca sa...

SV, Tack så jätte mycket :D Nej, det är bara 13 mil. Så det är inte så långt :)

linda sa...

jag håller med dig har ägt tre travare två slutade med slakt och höga vet räkningar.
Men samtidigt är det underbara hästar som bara vill göra sitt bästa.
Beundrar de som har lyckats med sina travare, då vet man att väldigt hårt arbete ligger bakom,man får lite mer gratis med halvblod, har en nu.

Tova sa...

Jag har en kallblodig travare, föredrar kallblod framför varmlod :)

Linda sa...

Nej, ingen travare för min del häller. Skulle inte vilja llägga ner tid och pengar på något som faktiskt har mycket sämre förutsättningar.

Malin sa...

Jag har en varmblods travare och jag har hållt på att jobba med honom i två år nu.. Mycket slit må jag säga! Dom är underbara, men som du säger dom är oftast mycket mer stressade än andra hästar! Min travare blir skit stressad när man rider med spö.. :/
Så de va nog första och sista gången jag skaffar en varmblods travare.

Malin sa...

Jag har en varmblods travare och jag har hållt på att jobba med honom i två år nu.. Mycket slit må jag säga! Dom är underbara, men som du säger dom är oftast mycket mer stressade än andra hästar! Min travare blir skit stressad när man rider med spö.. :/
Så de va nog första och sista gången jag skaffar en varmblods travare. ;)