tisdag 22 februari 2011

Eftergift!

Ja det här med eftergift när man hoppar har jag tänkt på en del nu dom senaste dagarna. Jag tycker dom som ger för mycket eftergift är lite ja vad ska jag säga? inte dumma men det är inte bra att ge för mycket och det är inte bra att ge för lite. För när du hoppar bana och du ger för mycket eftergift så blir det svårt att räta upp hästen efter hindret om du ger för mycket eftergift. Som när du hoppar en komminaktion så måste du ha en alldeles lagom eftergift om du inte har det så kan det gå dåligt för man måste vara snabb och få dom antal galoppsprång man hade tänkt sig för att det ska bli bra. om du hade tänkt sex galopp språng mellan två hinder och du inte lyckas samla ihop hästen direkt efter hindret så är chansen stor att ni inte klara komminaktionen felfri. Det är vad jag har lärt mig i alla fall, och på långa hinder så ska man inte ge för mycket mans ka ge alldeles lagom det finsn inget behöv av att ge tok mycket eftergift när man hoppar låga hinder för hästen behöver lite stöd i munnen faktiskt.
Men sen beror det cokså helt på hur högt man hoppar också! Men anpassar juh eftergiften efter hur högt man hoppar. Men det är väldigt viktigt att man kan räta upp hästen efteråt!

1 kommentar:

Sandra sa...

Jag håller med dig. De flesta hästar är det bra med ett mjukt stöd i munnen när man hoppar. Dock ger jag hellre för mycket än för lite eftergift, men att tyglarna ska hänga och slänga tycker jag inte är okej.