måndag 11 april 2011

jag tycker att travare är bäst på ja

Travbanan det är där alla varmblodstravare ska vara! Jag vet jag är dum och elak jag vet men det är vad jag tycker. Jag tycker att man får hem en alleles för stessad häst när man´skaffar sig ett vamblod. Jag kommer ALDIG skaffa mig en travare till det vill jag lova! En kallblodstravare maybe men aldrig en varmblodstravare om det inte är en trav häst.
Varför?
Jo för att jag tycker att man inte får ut så mycket av en travare. Jag beundrar er som har orken ett skola om en varmblodstravare. Man får hem en stressad häst som kanppt vet vad ta det lungt är (sen finns det undantag). Sen tycker jag inte att man får ut mycket av travarna heller jag tycker inte det. säg va fan ni vill om det men jag tycker inte att man får ut så mycket av en travare. Man sliter och sliter för att få dom fina ja det tar minst ett år att få dom fina. Och sen när man kommer till tävlingsbanan så har man inte samma föruttsännigar som halvbloden och sånna hästar. Men sen finns det dom som inte är intresserade av att tävla då är en travare perfekt för skogsmulle hästar passar dom super bra till. Och travare brukr ofta vara väldigt väluppfostrade också.
Men sen är det en sak till travare är INTE till för nybörjare! Jag tycker det är idiotisk att skaffa en travare till en nybörjare för dom kan omöjligt skola om en travare!
Och sen när man väl har skolat om en travare så håller man fast vid den det vill jag då lova men vill INTE bli av med den så är det!
Jag säger så här jag skaffar mig hellre en unghäst en blandras eller en häst på foder (inte travare) än en travare måste jag säga.
Jag skulle utan problem skaffa ett varmblod till travet för jag älskar trav men aldrig till ridnig jag kommer aldrig mer skaffa en ridtravare!
Men jag skulle kunna skaffa mig en kallblodstravare. Ja ni funderar säkert varför jag gör sådan skillnad på dem! För att kallbloden är taga senare mycket senare mer robusta går inte sönder. För många varmblod har tendensen att gå sönder för att det är mer press på varmbloden än kallbloden inom travet.
Så kallblodstravare till ridnig - JA
vamblodstravare till ridnig - NEJ!
Sen håller ni inte med mig och jag vet att ni tänker ja men hur kan hon tänka så du ahr juh haaft ett vamblods själv. Japp häxan var varmblods travare och jag säger en gång varmblodstravare aldrig mer!
Jag skulle hellre gå hästlös faktiskt! ja det skulle jag göra vill jag lova! Jag kan korsta travare med en annan BRA ras men ALDRIG en renrasig om det inte ska vara till trav!
Och sen är det så här om du vill lära sig av en travare så är det just av dom travarna som KAN något som du måste kolla efter. INTE efter en som nyss kommit från banan!
Men jag säger släng hellre ut pengar på en LÄROMÄSTARE eller om du inte har råd med egen häst gå på ridskola ett tag till!

Ja jag har skrivit ett varmblods inlägg tidigare så ja jag behöver inte säga mer va? Men ni får kalla mig dum i huvut men detta är vad jag tycker jag tycker inte att man får ut något av ett varmblod jag tycker inte att frysmärkt = utmärkt nej inte som ridtravare i alla fall! Jag tycker dom kan vara på banan! Men den beundrar jag er som lägger ner energi och år efter år på att utbilda hästarna er jag beundrar er verkligen! Det är verkligen inte som att utbilda en unghäst nej det är det verkligen inte!

Nej jag är nöjd med Ubbe och om jag över någon förmodan skulle bli av med honom så skulle jag hellre gå hästlös än skaffa mig ett varmblod. För tyvärr är det oftast dom som inte kan nåt som kommer över varmbloden och det tycker jag är synd.

Inga kommentarer: