lördag 7 maj 2011

Det borde vara körkort på att ha häst!

Ja det tycker jag det borde finns något from av körkort man ska ha för att få ha häst.

För vissa sak helt enkelt inte ha häst. Och då menar jag inte bara dom som vanvårdar sina hästar med att inte ger dom vatten och så vidare. Det finns vanvårda och det finns dåliga hästägare. Det finns dom som behandlar sina hästar som att de är leksaker låter dom stå i månader sen är ute och rider som en galning utan att tänka på att hästen har stått länge och behöver skrittas och sättas igång varsamt och ta det lugnt.

Fan min kille ha stått nästa ett år nu och ja visst vill jag tävla men varför ska jag ah bråttom? Jag menar han är inte så gammal och hellre en hel häst en än häst som går sönder efter bara några månader. Jag hatar folk som tror att hästar är några leksaker och sen kallar hästen dum i huvudet för att den inte vill göra något eller för att den helt enkelt inte orkar något. Och spänner in den med en jävla massa inspännisgtyglar varför gör man det? Visst när man longerar då använder jag också snodd. Jag kan inte säga att jag är imot hjälptyglar men jag kan inte säga att jag är för dem heller. Jag tycker att man får väl rida med hjälptyglar om man vill men man ska ha en bra anledning till det.

Om du rider på graman tygel för att finslipa något ja vi säger öh piff? ja jag har personligen ingen erfarenhet alls av graman tygel men jag vet att man använder den för att hålla formen och om hästen redan kan gå i en bra form så tycker jag om man ska finslipa något så är det inte fel att rida på graman. Som när man tränar galopp och det är svårt att hålla formen så kan man ha graman. Men ja som sakt det är juh ryttarens val om man vill ha graman eller inte.

Men jag hatar verkligen folk som tror att hästar är en leksak och man kan göra va fan som helst med dem! Det är levande djur och dom behöver precis som oss bygga upp muskler och man måste tänka sunt och för att få en hållbar häst måste man tänka långsiktigt! Jag menar om du säger ja jag ska ut och tävla om en månad då måste hästen vara i någorlunda form innan det kanske inte behöver ha världens form men det behöver i alla fall ha en bra grundkondis och tränats ganska mycket.

Om jag säger ja jag ska ut och tävla till hösten....kanske så sätter jag ett bra mål för då har han kommit i form men jag säger kanske för jag vet inte om han känns redo då om han känns bra och redo då ska jag ut och tävla men om inte han är redo då väntar jag till nästa vår. För våren eller året 2012 är vårat år då ska vi ut men varför ha så bråttom? Självklart kan jag inte vänta tills jag får rida och träna honom med tränare men jag måste först få igång honom.

Det som skyndar långsamt lönar det oftast för!

Inga kommentarer: